Phishing, wat is het eigenlijk en hoe herken je dit?

Phishing, wat is het eigenlijk en hoe herken je dit?

Phishing, wat is het? Letterlijk is het Engels voor vissen of ‘hengelen’. In dit geval hengelen naar uw bankgegevens of persoonlijke en gevoelige (bedrijfsmatige) informatie. Phishing is een vorm van internetfraude. De e-mail waar een crimineel in verscholen zit ziet er betrouwbaar uit. Het tegendeel is waar, maar door de herkenbare en betrouwbare uitstraling wordt deze mail toch geopend. Dat is een logische reactie want het kan gaan over een erfenis, belangrijke updates of een ‘laatste waarschuwing’. Stuurt u de gevraagde gegevens terug of klikt u op de link? Dan zet u de deur voor de crimineel open. En krijgt hij toegang tot gevoelige informatie op uw computer. En dat is wel het laatste dat u wilt. Let daarom op de volgende aanwijzingen in vreemde mailtjes.

Wat is phishing?

In phishing wordt dus om persoonlijke gegevens gevraagd, voornamelijk via e-mail, sms of WhatsApp. Maar uw bank, overheidsinstantie of uw verzekeraar zal nooit via de e-mail naar uw persoonlijke gegevens vragen. Gooi deze e-mail meteen in de digitale prullenbak, want alleen al door de mail te openen kunt u kwaadaardige software in huis halen.

Het moeilijke aan phishing is dat het vaak even duurt voordat u erachter komt dat uw bankrekening leeg is of grote aankopen gedaan zijn bij uw favoriete webshop. En dan is de vogel al gevlogen. Hoe herkent u deze kwaadaardige e-mail?

Wie is de afzender?

Uit de afzender kunt u al veel opmaken. Het e-mailadres van de fraudeur komt in veel gevallen deels overeen met het website-adres van uw betrouwbare instantie. Alleen zijn de letters in de domeinnaam (dat is de naam achter @) vervangen door cijfers. Bijvoorbeeld fraude@202l.nl in plaats van fraude@2021mail.nl. De laatste 1 is vervangen door een kleine letter l. Soms springt de afwijking in het oog en soms valt het nauwelijks op. Lees daarom extra alert het adres van de afzender.

Algemene aanhef

Bij uw bank en andere betrouwbare instanties bent u een bekende. Ze weten of u een man of vrouw bent en kennen uw namen. In phishing mailing is de aanhef vaak algemeen. Denk aan: ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’.

Nooit klikken

Bij twijfel over de betrouwbaarheid belt u uw instantie op om dit te verifiëren. Is het phhishing? Dan zal deze instantie meteen actie ondernemen om de andere klanten hiervan op de hoogte te stellen. Zowel bij het openen van links als bij een bijlage moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Let vooral op zip-of rar-bestanden. Deze openen betekent vaak fraude. Daarnaast worden facturen, aanmaningen en overeenkomsten nooit als bijlage in een e-mail gestuurd. Betrouwbare instanties sturen namelijk een melding per mail. Daarin staat dan dat u in kunt loggen in uw ‘persoonlijke omgeving’ om de documenten in te zien.

Twijfelt u? Neem contact op met de afzender waarvan u de bijlage verwacht. Want één klik is helaas al voldoende om schadelijke software in huis te halen.

Vormgeving en taalgebruik

Vroeger stonden deze mailtjes bol van taal- en spelfouten. Dat is niet meer zo. De mails worden steeds professioneler en daarom moeilijker van goedwillende e-mails te onderscheiden. En dat is precies de reden dat veel mensen erin trappen. U kunt een twijfelgevalletje vergelijken met een mail waarvan u zeker bent dat deze wél echt is.

Laatste waarschuwing?

Is de toon dwingend of is er spoed? Wordt er gedreigd met het blokkeren van uw account? Moet u vandaag betalen, want anders…? Als u hier niets vanaf weet ga er dan vooral niet op in. 9 van de 10 keer heeft u te maken met phishing

Veilig en betrouwbaar internet

Heeft u mail ontvangen die u niet helemaal vertrouwd? Als klant van Solcon kunt u dit gewoon bij ons melden. Bij Solcon streven we naar het beste resultaat in een veilige online omgeving. Veilig en betrouwbaar internet en thuiswerken zonder beperkingen. Meer weten? Ga voor vragen naar onze website of lees meer blogs over veilig internet.

post-facebook-dit-is-phishing