Spam voorkomen en blokkeren

Wat is spam en hoe komt u er vanaf?

Spam is de verzamelnaam voor ongewenste e-mails, zonder dat u zich daarvoor heeft aangemeld. U kunt spam herkennen aan een onbekende afzender en/of inhoud met rare aanbiedingen.

Spam herkennen

  • Onbekende afzender
  • Ongewenste reclame
  • Rare aanbiedingen

Spam melden via Solcon webmail 

Met de Solcon Webmail kunt u eenvoudig aangeven of een e-mail ongewenst is via de volgende knop:

De betreffende e-mail wordt verplaatst naar uw spam map. Ook ontvangt het Solcon spambeheer platform een bericht dat dit type e-mail een hoge kans heeft op spam. Op deze manier kunnen wij het spamfilter verbeteren en ontvangt u minder spam.

Spam melden via andere mailprogramma’s

Het melden van spam via een mailprogramma zoals Outlook, Apple mail, Windows mail en Thunderbird werkt anders dan via Solcon mail. U kunt spam melden door de onderstaande stappen te volgen.

Let op: Het is belangrijk dat u het spam bericht doorstuurt als bijlage.

  • Selecteer het spambericht
  • Klik op doorsturen als bijlage.
    U ziet dat er in de bijlage een .eml bestand is toegevoegd.
  • Stuur de mail met als onderwerp ‘spam melden’ naar spamklacht@solcon.nl

Wat kunt u zelf doen tegen spam?

Het is helaas niet mogelijk om alle spam te voorkomen, maar u kunt zelf wel een aantal maatregelen nemen:

  • Uw e-mail adres niet online plaatsen, bijvoorbeeld op Sociale Media.
  • Selectief afmelden voor nieuwsbrieven.
  • Gebruik een spamfilter.
  • Reageer niet op spam en meld spam direct.
  • Gebruik IMAP instellingen van Solcon Secure Webmail om de ‘spam’ map zichtbaar te maken in webmail.

Tips om spam te blokkeren

In de meeste e-mail programma’s kunt u spam blokkeren:

  • Gmail:
    Open of selecteer de mail en klik bovenaan op het ‘uitroepteken’-icoon om spam te rapporteren.
  • Outlook.com (Live/Hotmail)
    Klik met de rechtermuisknop op de mail en klik bovenaan op ongewenste e-mail.
  • Outlook 2010/2013/2016
    Klik met de rechtermuisknop op de mail en klik onderaan op ongewenste e-mail.

Wat doet Solcon tegen spam?

E-mail spamfilters

Om het aantal spam-berichten zo klein mogelijk te houden, maakt Solcon gebruik van e-mail spamfilters. Deze filters houden e-mail tegen waarvan 100% zeker is dat het spam betreft. U ontvangt deze mails niet.

E-mails waarbij het niet zeker is of het spam betreft, worden automatisch in de ‘spam’ map geplaatst. Deze mails kunt u herkennen aan het woord [SPAM] in het onderwerp van het e-mailbericht. Dit is een map in Solcon Secure Webmail waarin ongewenste e-mails tot 30 dagen worden bewaard. Deze map kunt u ook in uw mailprogramma of mailapp bekijken, indien u de aanbevolen (IMAP-)instellingen gebruikt.

Wij passen de instellingen van het spamfilter continu aan waar nodig.