Wij staan voor u klaar!

Stappenplan overstappen voor Glasvezel

Stap 1: Controleer uw huidige contract

U wilt natuurlijk niet dat u lange tijd dubbele abonnementskosten betaalt. Boetekosten betaalt voor het beëindigen van uw huidige abonnement. Of onnodig lang zonder internet, telefonie en/of televisie zit. Controleer daarom altijd de voorwaarden van uw huidige contract. Let daarbij op:

  • De contractduur
  • De opzegtermijn
  • Eventuele afkoopsommen

Twijfelt u of heeft u vragen? Neem dan voor de zekerheid contact op met uw huidige provider.

Wilt u uw telefoonnummer behouden?

Zeg dan uw contract bij uw huidige aanbieder pas op nadat de overname van het telefoonnummer door Solcon is voltooid. Het kan na de oplevering van de internetverbinding tot 10 werkdagen duren voordat u volledig bereikbaar bent. Heeft u een opzegtermijn aan Solcon doorgegeven? Dan bent u gedurende de periode van de opzegtermijn van de oude provider telefonisch niet te bereiken. Mocht u belangrijke gesprekken verwachten, geef dit dan door aan de betreffende personen.

Uitzondering bij analoge telefonie en ISDN-telefonie van KPN

Heeft u een abonnement bij KPN voor analoge telefonie of ISDN-telefonie? Dan vervalt dit abonnement als het telefoonnummer wordt overgenomen door Solcon. Wilt u dat we rekening houden met een opzegtermijn of contracttermijn? Geef dit dan aan bij onze klantenservice. Zeg uw huidige provider pas op als de aangevraagde glasvezeldiensten van Solcon actief zijn. Eventuele dubbele abonnementskosten, opzegkosten en boetes worden niet door Solcon vergoed!

Stap 2: Bestel bij Solcon

Vraag uw glasvezelabonnement aan bij Solcon. Dat kan eenvoudig online via het abonnementsoverzicht. U kunt ook bellen met onze klantenservice via 088 – 003 22 22. Bestel bij voorkeur minimaal 6 weken voor de einddatum van uw huidige contract. Dat voorkomt dat u straks lange tijd zonder internet, telefonie of tv zit. We kunnen u op dat moment nog niet vertellen wanneer u precies kunt beschikken over de diensten van Solcon.

Stap 3: Bevestiging van de bestelling

Per post en per e-mail ontvangt u een bevestiging van uw bestelling. Controleer goed of al uw gegevens kloppen. Is dat niet het geval? Neem dan binnen zeven werkdagen contact op met onze klantenservice om uw gegevens aan te passen of uw bestelling te annuleren.

Stap 4: Realisatie van uw glasvezelaansluiting

Heeft u nu al internet via glasvezel of een glasvezelaansluiting?

Dan kan het tot 25 werkdagen duren voordat u kunt bellen, internetten of tv-kijken via Solcon. Bij het technisch afsluiten en weer aansluiten van glasvezel zijn namelijk meerdere partijen betrokken. Iedere partij heeft een aantal dagen de tijd nodig voor het verrichten van de benodigde werkzaamheden. Ook als u al wel een glasvezelaansluiting heeft, maar deze nog nooit heeft gebruikt, moet u rekening houden met een gemiddelde levertijd van 25 werkdagen.

Heeft u nog geen glasvezelaansluiting?

Stap 1: Aanleg in de straat
Reggefiber legt van straat tot straat het glasvezelnetwerk aan in uw woonplaats. Daarvoor maken ze de stoep open. Uiteraard doet Reggefiber haar uiterste best om overlast tot het minimum te beperken.

Stap 2: De aansluiting tot aan uw woning
Er wordt een verbinding gemaakt tussen uw woning en de straat. Als u een voortuin heeft, gebeurt dit door middel van een tuinboring. De glasvezel wordt dan op een diepte van 60 cm onder de grond naar uw woning geboord. Zo blijft uw tuin of bestrating nagenoeg intact.

Stap 3: De aansluiting in uw woning
De glasvezelkabel ligt nu onder de grond tot aan de voorgevel van uw woning. Een lokale aannemer maakt met u een afspraak om glasvezel uw woning binnen te brengen. De monteur begint met het opgraven van de glasvezelkabel bij de gevel. Vervolgens wordt de glasvezelkabel vanuit de kruipruimte of kelder naar binnen gehaald. Daarna wordt de glasvezelkabel aangesloten op een zogeheten Dummymodem. Deze zal meestal in de meterkast worden geplaatst.

Stap 3a: Aansluiting in hoogbouw, appartementen en flats
Voor de aanleg van glasvezel zal contact gezocht worden met de eigenaar of VvE van het complex. In onderling overleg wordt vervolgens bepaald hoe de kabels worden aangelegd. Normaal gesproken wordt de glasvezelkabel via de meterkasten doorgetrokken.

Stap 4: Glasvezel activeren
Uw glasvezelaansluiting is nu bijna klaar voor gebruik. Als u een bestelling heeft gedaan, dan zal er een activatie van de glasvezel plaatsvinden. Dat gebeurt door een stukje elektronica te plaatsen. Een lokale aannemer neemt contact met u op om de activatiedatum af te spreken. Tussen de aanleg van de glasvezelkabel en de activatie hiervan kan een periode van meerdere weken zitten. Solcon heeft hier geen invloed op.

Stap 5: Levering diensten
Solcon krijgt automatisch bericht als uw aansluiting geactiveerd is. We sturen u dan een installatiepakket op en leveren de gevraagde glasvezeldienst op. Laat in deze periode altijd uw glasvezelmodem aanstaan (aangesloten op stroom). De facturatie van het abonnement gaat 14 dagen na de activatie van de glasvezelverbinding in.

Stap 5: Installatie van de glasvezeldiensten

Zodra uw glasvezelaansluiting is opgeleverd, kunt u alle apparatuur uit het installatiepakket installeren. In de korte installatiehandleiding staat welke stappen u daarvoor moet nemen. Komt u er toch niet uit? Dan kunt u alsnog een professionele monteur inschakelen via onze klantenservice. U kunt natuurlijk ook direct kiezen voor een monteur die de diensten werkend oplevert. Dit kost u € 90,50. (Houd onze acties in de gaten voor een gereduceerd tarief). Heeft u tijdens het bestelproces aangegeven dat u installatiehulp wenst? Dan neemt het installatiebureau contact met u op. Dit gebeurt binnen 3 werkdagen nadat u het installatiepakket ontvangen heeft. Het is mogelijk om extra werkzaamheden te laten uitvoeren. De installateur zal u vooraf laten weten welke extra kosten hiervoor in rekening worden gebracht.

Stap 6: Zeg uw huidige abonnement op

U kunt nu uw huidige abonnement opzeggen. Dit kan en mag Solcon niet voor u doen. Om op te zeggen kunt u contact opnemen met de klantenservice van uw huidige provider of de opzegkaart gebruiken die in het installatiepakket is bijgesloten. Stuur de opzegkaart ingevuld op naar de betreffende provider die u wilt opzeggen.

Sommige providers behandelen de overname van een telefoonnummer naar een nieuwe provider als opzegging van het abonnement. Controleer dit altijd vooraf en licht zo nodig de klantenservice van Solcon in. Zo komt u niet voor onverwachte kosten te staan. Eventuele dubbele abonnementskosten, opzegkosten en boetes worden niet door Solcon vergoed!


Heeft de informatie op deze pagina u geholpen?

Om u online nog beter te kunnen helpen, willen we graag van u weten of de informatie op deze pagina u heeft geholpen. U krijgt geen persoonlijke reactie. Heeft u een vraagt? Neem u dan contact op met onze klantenservice.