Verbeter uw wifi verbinding in 5 stappen

In 5 stappen uw wifi verbeteren

 

Stap 1: Werkt uw wifi-modem correct?

Uw wifi-modem is een apparaat/kastje waar het internet signaal vandaan komt. Wanneer u naast dit modem staat, controleert u dan of het lukt om een video op uw laptop, tablet of smartphone af te spelen. Hapert de video of lukt het afspelen niet? Dan is er waarschijnlijk een probleem met het modem of de wijze waarop deze is aangesloten/ingesteld. Als dit het geval is, sluit dan uw modem aan volgens de handleiding.

Stap 2: Staat het wifi-modem op de juiste plaats?

Waar staat uw wifi-modem? Om het beste signaal te verkrijgen dient het modem zo vrij mogelijk staan, dus het liefst niet in een afgesloten kast of ruimte. Plaats het modem ook bij voorkeur niet in de buurt van metalen objecten zoals een verwarming, of achter elektronische apparaten zoals een magnetron. In de meeste gevallen staat of hangt het modem in de meterkast. In dat geval luidt het advies: hang het modem dan zo hoog mogelijk op.

Stap 3: Andere wifi-netwerken in uw buurt verstoren uw signaal

Vrijwel alle apparaten in uw buurt die gebruik maken van wifi zenden hun signaal uit op dezelfde beschikbare kanalen. U kunt zich voorstellen dat dit kanaal snel “vol” zit, aangezien bijna iedere woning tegenwoordig een wifi-netwerk bezit. Hoe meer netwerken er op het zelfde kanaal uitzenden, hoe meer ze elkaar zullen verstoren. Op deze pagina kunt u het kanaal van uw wifi-netwerk optimaliseren.

Hoe kies ik het juiste wifi kanaal voor de FRITZ!Box of Huawei modem?

Stap 4: Is één wifi-punt genoeg voor uw situatie?

Hoe meer afstand er tussen u en het wifi-modem zit, hoe zwakker het signaal zal zijn. De kans op storingen wordt daarmee groter en zal vaak resulteren in een slecht- tot niet werkende wifi-verbinding. Werkt de wifi in de buurt van het modem prima, maar heeft u bijvoorbeeld op de bovenverdieping weinig tot geen signaal? Dan is een extra wifi-punt vaak de oplossing.

Bestel direct een extra wifi punt

Meer informatie over extra wifi-punten

Stap 5: Welke apparaten verstoren mijn wifi-signaal?

Het zal u vast wel eens zijn opgevallen dat de kwaliteit van uw wifi-signaal per dag kan verschillen. Dit kan een aantal oorzaken hebben:

  • Verstoring van het wifi-signaal door andere netwerken in uw buurt;
  • Verstoring door andere apparaten bij u thuis of bij uw buren zoals weerstations, draadloze lichtschakelaars, draadloze deurbel, alarmsystemen, babyfoontoestellen en videobewaking.

Al dit soort apparaten, net als uw eigen wifi-netwerk, gebruik maken van dezelfde 2,4GHz (gigahertz) band. De signalen zitten elkaar als het ware “in de weg”. Tegenwoordig kunnen we deze problemen omzeilen door gebruik te maken van de 5ghz band. De 5GHz band is over het algemeen minder gebruikt, waardoor u hiermee vermoedelijk een betere verbinding zult ervaren.

Meer informatie over wifi

Heeft u helemaal geen internet?
Check of er een storing bij u in de buurt is.

Check actuele storingen