Internetsnelheid

Telecomproviders zijn gebonden aan regelgeving omtrent internetsnelheden. Hier vind u informatie over de snelheid van het internet en wat u hiervan kunt verwachten.

Eerlijk over snelheden
In maart 2013 schreef de Consumentenbond over Solcon: “Een van de weinige providers die consumenten realistische informatie geeft over de snelheid van internet op hun adres”.

Hoe zit het met internet en de snelheid?
Voor dat antwoord, is het belangrijk om toe te lichten hoe het internet werkt.

Het internet functioneert als een enorm netwerk van aaneengesloten verbindingen met computers en systemen. Het netwerk wordt gedeeld door alle gebruikers.

Dit begint al in huis, of op kantoor. Steeds meer apparaten worden aangesloten op het internet. Veel apparatuur maakt tegenwoordig gebruik van WiFi. De prestaties van WiFi zijn erg afhankelijk van de omgeving, denk bijvoorbeeld andere WiFi netwerken in uw omgeving. Meer over optimale WiFi vindt u hier.

Op een centrale plek komen alle verbindingen bij elkaar in het modem/router. Dat is meestal de plek waarop Solcon de internetdienst heeft opgeleverd.

Uw woning/kantoor is aangesloten met een DSL- of glasvezel-verbinding. Deze verbinding loopt vanuit uw woning/kantoor naar een wijkcentrale of straatkast, ook wel POP locatie genoemd. Vanuit deze POP locatie lopen er grote backbone verbindingen naar landelijke knooppunten in Nederland. Solcon heeft zelf een eigen “core netwerk” tussen de belangrijkste knooppunten in Nederland. Het “core netwerk” van Solcon heeft diverse verbindingen met andere providers. Ook zijn er meerdere verbindingen met “transit” leveranciers die ervoor zorgen dat er verbinding kan worden gemaakt met netwerken over de hele wereld.

Uiteindelijk komt er een verbinding tot stand tussen uw apparaat en een (server) systeem in het netwerk van de andere internet provider.

Internet snelheid is optimaal, wanneer er op ieder onderdeel voldoende capaciteit beschikbaar is. Solcon doet zijn uiterste best om te zorgen dat op alle onderdelen van het Solcon netwerk ruim voldoende capaciteit beschikbaar is. Ook blijkt uit het schema dat de internetsnelheid beïnvloed wordt door zaken buiten de infrastructuur van Solcon. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

– De snelheid van de computer
– Obstakels / verstoringen van draadloze verbindingen (WiFi, 3G/4G)
– Apparatuur in het lokale netwerk (zoals switches etc)
– Verstoringen in het netwerkverkeer (DDOS aanvallen)
– Bottlenecks in interconnectie capaciteit van netwerken over de hele wereld
– De snelheid van andere systemen op het internet (zoals bijv. DNS servers etc)

Het internet is dus eigenlijk een gedeeld systeem, waarbij de snelheid afhankelijk is van de prestaties van ieder component in het systeem. Alle componenten zijn berekend om de normale “piekbelasting” te kunnen afhandelen. Er kunnen onverwachte situaties ontstaan waardoor 1 van de componenten onvoldoende capaciteit beschikbaar heeft om de piek te kunnen afhandelen. Dit kunnen overmacht situaties zijn bij bijvoorbeeld DDOS aanvallen, overbelasting van servers etc. Vergelijkbaar met het elektriciteitsnetwerk: Wanneer iedereen tegelijk de wasmachine aanzet, is er een vergrote kans dat het licht uit gaat..

Bij de afdeling “Network Operations Center” van Solcon werkt een heel team om de capaciteit van het netwerk 24×7 te monitoren en proactief zoveel mogelijk problemen in het netwerk te voorkomen.

Wat kunt u van de internetsnelheid verwachten?

Er wordt onderscheid gemaakt in 4 type snelheden:

Type snelheid Wat betekent dit? Hoe meet ik het?
Geadverteerde download- en uploadsnelheid Dit is de maximale ‘tot’-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij uw pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. U meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.
Maximale download- en uploadsnelheid De maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op een adres eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. Door het invoeren van de postcode op solcon.nl/postcodeheck wordt zichtbaar wat de technische mogelijkheden zijn op het adres. 90% van de maximale snelheid moet tenmiste in 1 van de 10 uitgevoerde metingen gemeten worden.
Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid Hoger dan 75% van de maximale download- en uploadsnelheid. De mormaliter gemeten snelheid moet in 8 van de 10 metingen gehaald worden.
Minimale download- en uploadsnelheid Hoger dan 70% van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet ik alle metingen beschikbaar zijn.

 

Internet via uw vaste DSL / glasvezel verbinding:

De invloed van televisie en bellen op de internetsnelheid
In ons netwerk deelt u de aansluiting tussen je huis en de wijkcentrale niet met andere klanten. We zetten de maximaal beschikbare bandbreedte op je aansluiting in om het verkeer van alle diensten te transporteren. De maximale internetsnelheid wordt beperkt door uw contract of de maximaal beschikbare bandbreedte op uw aansluiting. Ook op deze aansluiting heeft verkeer voor bellen en televisie voorrang op het internetverkeer (“Quality of Servcie”). Als de maximaal beschikbare bandbreedte is bereikt, kan het betekenen dat bellen of televisiekijken ten koste gaat van de internetsnelheid. Het gaat hierbij om het ontvangen van tv-signalen. Ook als het televisietoestel niet aan staat, maar de tv-ontvanger wel, wordt het tv-signaal verstuurd naar de tv-ontvanger en kan dit ten koste gaan van de internetsnelheid. Dit hangt af van de beschikbare bandbreedte op de verbinding, de maximale snelheid van je internet pakket en hoeveel tv-signalen verstuurd worden. Zonder dit “Quality of Service”-mechanisme kan bellen en televisie merkbaar in kwaliteit verslechteren wanneer er tegelijkertijd een grote download plaatsvindt. Het kijken van televisie heeft dus invloed op de internetsnelheid, dit kan oplopen tot 4mbit (SD) 8mbit (HD) of 15mbit (HD+) per tv-ontvanger die aanstaat.

Internet via uw mobiel (Solcon SIM kaart):

Voor Internet via Solcon Mobiel zijn de volgende maximale download- & upload-snelheid van toepassing:

3G: 14/4 Mbit/s
4G/4G+: 25/10 Mbit/s

De normaliter beschikbare snelheid is afhankelijk van de locatie en omgeving waarin het mobiele toestel zich bevindt. De mobiele internet snelheid kan worden beïnvloed door de afstand tot de mobiele mast, obstakels (zoals muren etc), verbindingen van andere mobiele gebruikers en eventuele andere verstoringen.

Hoe kunt u uw internetsnelheid meten?

De snelheid (uitgedrukt in Mbit/s) van uw internetverbinding kunt u meten via de speedtest op https://www.solcon.nl/particulier/internet/solcon-speedtest/. Dit is een speedtest van de externe organisatie Ookla.

Het meten van uw internetsnelheid moet gedaan worden vanaf uw eigen apparaat dat verbonden is via een kabel met de modem. Verouderde apparatuur of apparatuur waarop niet de meest recente updates zijn geïnstalleerd kunnen te lage resultaten geven en moeten niet worden gebruikt. Om de werkelijke snelheid te meten is het noodzakelijk om geen andere diensten te gebruiken die gebruik maken van data (Interactieve TV, bellen, downloaden, browsen etc.). Deze diensten zijn van invloed op de gemeten snelheid en dienen dus uitgeschakeld te blijven tijdens de meting.

Om een realistisch beeld van de internetsnelheid te krijgen is het noodzakelijk om minimaal 10 metingen te doen binnen een tijdspanne van minimaal 3 tot maximaal 7 dagen met in ieder geval een uur tussen elke afzonderlijk meting. Zorg ervoor dat u verbonden bent via een kabel en niet via WiFi, dat de Interactieve TV ontvangers uitgeschakeld zijn en ook dat andere apparaten die data verbruiken uitgeschakeld zijn. Noteer het tijdstip, datum en de uitkomst van de meting en maak een schermafdruk van de resultaten.

Wat als u de snelheid niet haalt?
Het niet behalen van de te verwachten snelheid kan verschillende oorzaken hebben. Die oorzaken kunnen zowel zijn dat de metingen niet conform het bovenstaande zijn gedaan, als bijzondere omstandigheden in de infrastructuur (bijv. door eerder opgetreden kabelbreuken of andere technische omstandigheden) die ervoor zorgen dat de te verwachten snelheid niet wordt gehaald. Neem in dat geval contact op met onze klantenservice. We kunnen dan onderzoeken wat de oorzaak is en of die kan worden verholpen, of dat een ander abonnement mogelijk beter past.