Eigen modem instellen en gebruiken

Vrije apparatuur keuze bij Solcon

Gebruik je liever een eigen modem / router in plaats van het meegeleverde Solcon modem / router die je in bruikleen krijgt? Die vrijheid heb je. Op deze pagina lees je waar je aan moet denken voordat je een eigen modem koopt / in gebruik kan nemen. Daarnaast vind je hier de instellingen die je nodig hebt om je eigen modem / router te gebruiken.

 

Standaard krijg je nog steeds Solcon apparatuur bij je pakket geleverd. Hiermee kunnen wij technische ondersteuning bieden. Het is daarom ook belangrijk dat deze apparatuur netjes bewaard blijft.

Nieuwe klant bij Solcon? Dan moet je eerst de meegeleverde apparatuur aansluiten, voordat je een eigen modem / router kunt gebruiken.

BELANGRIJK

Wij raden klanten aan om de door Solcon meegeleverde apparatuur te gebruiken. Wij hebben deze apparatuur uitgebreid getest i.s.m. de diensten van Solcon. Firmware updates van de apparatuur worden eerst getest en daarna gecontroleerd uitgerold. Hierdoor kunnen wij de kwaliteit van onze dienstverlening garanderen.

Het installeren van eigen apparatuur is voor gevorderde gebruikers. Het gebruik van de verkeerde apparatuur kan storingen in het netwerk veroorzaken. Je bent zelf verantwoordelijk voor eventuele schade die als gevolg hiervan kan optreden. Je bent tevens verantwoordelijk voor de veiligheid van de oplossing.

 

Houd je je niet aan de instructies op deze pagina of volg je onze aanwijzingen over het gebruik van eigen apparatuur niet op? Dan kan Solcon je (tijdelijk) afsluiten van het netwerk en de dienst (tijdelijk) stopzetten. Dat kan bijvoorbeeld als de veiligheid van ons netwerk in gevaar raakt, er storingen ontstaan of andere gebruikers van ons netwerk hinder ervaren. Als het gebruik van eigen apparatuur zorgt voor schade aan ons netwerk of bij andere gebruikers van ons netwerk, kan Solcon de schade die is ontstaan bij jou in rekening brengen.

Aankoop advies t.a.v. router

Heb je glasvezel? En wil je een andere (wifi) router?

Wij adviseren u om een eigen router aan te schaffen met een ethernet (UTP) aansluiting. Deze router sluit je vervolgens aan op het bestaande glasvezelkastje (media converter) van Solcon. Zo kun je ook eenvoudig d.m.v. een lange CAT 5e / CAT 6 UTP kabel je (wifi) router op de meest ideale plek in huis plaatsen. Het is dan ook niet nodig om met eigen glasvezel (fiber) kabel aan de slag te gaan. Een glasvezel kabel is namelijk erg kwetsbaar en zo loop je minder kans om het per ongeluk te beschadigen.

Wat ondersteunt Solcon?

In de modem / router die je van Solcon in bruikleen krijgt zijn de instellingen voor internet, telefonie en TV al aanwezig. Met dit modem / router kun je dus meteen aan de slag. Ga je een eigen modem / router gebruiken? Dan is het belangrijk om te weten dat je zelf verantwoordelijk bent voor het instellen van je eigen modem / router. Op deze pagina helpen we je graag op weg met de juiste instellingen, maar wij zijn niet aansprakelijk voor het goed en veilig werken van je eigen modem / router. We bieden geen extra ondersteuning voor het instellen van je eigen modem / router. Hiervoor verwijzen we je naar de leverancier van je eigen modem / router.

Dit moet je weten voordat je een eigen modem / router koopt

Stap 1:

Controleer in Serviceweb op welk netwerk je zit. Vervolgens kies je in het linkermenu bovenaan het internet abonnement, bijv. FTTH en kies je ‘Gegevens verbinding’. Noteer de informatie onder het kopje ‘Netwerk provider’.

Stap 2:

Controleer de specificaties waaraan je modem / router moet voldoen. Nu je weet op welk netwerk je zit kan je in het overzicht hieronder kijken aan welke specificaties je apparatuur moet voldoen. Schaf vervolgens de juiste apparatuur aan, die minimaal aan de specificaties en vereisten voldoet.

Stap 3:

Tijdens de installatie sluit je eerst je Solcon modem / router aan en daarna je eigen apparatuur en vervolgens stel je deze in. De apparatuur die je van Solcon hebt gekregen berg je netjes op, voor toekomstig gebruik.

Stap 4 (Optioneel):

Voor GPON of XGSPON glasvezel apparatuur neem je contact op met Solcon, om te laten weten dat je een ander modem / router wil gaan aansluiten. Je geeft hierin de gegevens van je nieuwe apparaat door (zoals het serienummer). Soms is het nodig om je glasvezel aansluitpunt (FTU) geschikt te maken om een ander apparaat te kunnen verbinden. Dit kan worden aangevraagd via support afdeling.

Specificaties per netwerk

Specificaties voor Telefonie (VoIP)

U kunt een Solcon telefoonnummer instellen op uw eigen apparatuur. Hieronder ziet u de instellingen die u dient te hanteren.

Specificaties

  • SIP ALG
  • Protocol: UDP
  • Ondersteunde codecs:
    – G.711 A-law
    – PCMA / 8000 (verplicht)
    – PCMA / 16000 (toegestaan)
    – G.722 (toegestaan)
  • VoIP packet payload size: 20 msec
  • DTMF: RFC2833

Configuratie:

  • SIP URI / VoIP number: uw telefoonnummer in het internationale formaat (31…) (internationale formaat: vervang de eerste 0 van het kengetal door 31, bijvoorbeeld 0880032222 wordt 31880032222).
  • SIP server: sip.solcon.nl
  • SIP server port: 5060
  • Authentication username: VoIP gebruikersnaam
  • Authentication password: VoIP wachtwoord
  • Authorisation username: VoIP gebruikersnaam
  • Authorisation password: VoIP wachtwoord

Specificaties voor TV (IPTV)

Routed Mode configuratie:

De modem / router functioneert in dit geval als eind-apparaat in het IPTV netwerk, daarom moet je IGMP proxy inschakelen (IGMPv2). Daarnaast moet alle netwerk apparatuur tussen de router en de TV-ontvanger, IGMPv2 ondersteunen en IGMP snooping aan hebben staan. Dit zorgt ervoor dat het multicast TV-verkeer alleen op de poorten van de switch wordt aangeboden, waarop de TV ontvanger is aangesloten.

De modem / router krijgt op basis van de waarde van DHCP optie 60 (Vendor Class Identifier) een IP adres in het IPTV netwerk. Deze waarde moet gelijk zijn aan de string IPTV_RG (ASCII).

De modem / router krijgt vervolgens van de DHCP server de volgende DHCP opties terug:

  • DHCP optie 15 (Domain Name): Deze dient de modem / router te gebruiken binnen het IPTV netwerk
  • DHCP optie 42 (Network Time Protocol Servers): Deze dient de modem / router te gebruiken binnen het IPTV netwerk
  • DHCP optie 43 (Vendor-Specific Information): Deze dient opgeslagen te worden in de modem / router en gerepliceerd te worden van WAN naar LAN op het moment dat de TV ontvanger een DHCP verzoek naar de modem / router doet.
  • DHCP optie 121 (Classless Static Route): Deze dient de modem / router te gebruiken om het IPTV verkeer naar het IPTV netwerk te routeren.

Heeft u verder nog vragen?

  • Waarom krijg ik toch een modem / router van Solcon?

    We leveren altijd een door Solcon getest & beheerd modem / router mee zodat je gebruik kunt maken van onze diensten. Onze modem / routers zijn uitgebreid getest in combinatie met onze diensten en werken daarom goed samen. Sluit je een ander modem / router aan? Dan kunnen we niet garanderen dat je eigen modem / router met onze diensten werkt. Daarnaast bieden bij het gebruik van een eigen modem / router geen installatiemonteur aan en kunnen we je bij een storing zeer beperkt ondersteunen.

  • Verkopen jullie ook accessoires die nodig zijn om mijn eigen modem / router te installeren?

    Voor installatie van je eigen modem / router of andere apparatuur kan het nodig zijn dat je accessoires zoals kabels en patchkappen nodig hebt. Het is voor goede werking van de diensten nodig dat de accessoires aan de kwaliteitseisen en specificaties voldoen. Deze benodigdheden worden niet door Solcon aangeboden, wij verwijzen je hiervoor door naar elektronicawinkels.

  • Wat kan ik doen als andere apparaten niet werken met mijn eigen modem / router?

    Wij raden je aan externe apparaten, zoals je tv-ontvanger, opnieuw op te starten. Op die manier herkennen ze de nieuwe IP-reeks van je eigen modem / router.

  • Kan ik een VoIP apparaat achter mijn router plaatsen?

    Ja, dat kan, maar je modem / router moet wel SIP ALG ondersteunen (zie specificaties Telefonie (VoIP)), zodat zowel de signalering als spraak goed afgehandeld kan worden en er geen problemen zoals het niet kunnen ontvangen van inkomende gesprekken (i.v.m. registeren met een IP adres uit het LAN netwerk) en / of enkelzijdig spraak pad kunnen ontstaan.

  • Waarom moet ik QoS instellingen maken voor interactieve TV of Bellen in mijn modem / router?

    Als je veel upstream / downstream verkeer hebt wil je dat bellen en TV hier voorrang krijgen op je verbinding. Om te voorkomen dat er kwaliteitsverlies ontstaat geef je voorrang aan bellen en TV door middel van QoS packet markering: ToS: 184, DSCP: 46, AF: EF, CoS: 5