In deze 4 stappen wordt glasvezel bij u thuis aangesloten

Hoe wordt glasvezel aangesloten in huis? In de eerste plaats moet het aansluiten van de glasvezelkabel van de straat tot in uw woning door een monteur gedaan worden. Deze kabels worden aangelegd door een gespecialiseerd bedrijf zoals Glaspoort of Deltanetwerk. Met deze stappen doorlopen we de glasvezelaansluiting van straat tot internetten.

Stap 1: glasvezel in uw straat

Voordat de straat opengemaakt wordt en de glasvezelkabels uitgerold zijn, ontvangt u een brief van de desbetreffende glasvezel aanbieder. Daarin staat ook hoe en wanneer u een afspraak met een monteur kunt maken om een glasvezelkastje te laten plaatsen. Indien u geen glasvezel heeft en geen brief ontvangen. Neem dan contact op met uw gemeente om te vragen of uw straat binnenkort aan de beurt is.

Stap 2: provider sluit u aan

Indien er al glasvezel is aangesloten, is het glasvezelkabel kastje waarschijnlijk naast de voordeur in de meterkast gemonteerd. Het is nu aan uw provider om de glasvezel router op te sturen. Daarna wordt de verbinding geactiveerd. Indien u overstapt van dsl naar glasvezel zet de provider (op afstand) de aansluiting via het koperdraad ‘uit’ en het glasvezel internet ‘aan’. Hier hoeft u dus zelf niets voor te doen.

Stap 3: zelf uw huishouden aansluiten

Heeft u het glasvezelkastje en de modem in huis? Dan bent u klaar om uw huishouden aan te sluiten. Bent u klant bij Solcon volg dan kunt u gebruik maken van de opleverservice of deze stappen volgen om uw glasvezelmodem aan te sluiten.

Stap 4: in 7 stappen internet

Bent u geen klant bij Solcon, geen probleem. Meestal zit er een boekje of handleiding bij het meegeleverde modem, als dit niet het geval is komt u een heel eind met deze 7 stappen:

• Stap 1

als het goed is zit er een UTP kabel in het pakket van de internetprovider. 

• Stap 2

Deze sluit u aan op de router in de eerste poort. 

• Stap 3

Het andere uiteinde verbindt u met het glasvezelmodem (in de meterkast).

• Stap 4

Zoek met uw apparaat de naam van uw modem bij het waaiertje bovenin uw scherm

• Stap 5

Tik het aan 

• Stap 6

Er wordt om een wachtwoord gevraagd.

• Stap 7

Voer het wachtwoord in (dit is meegeleverd op een briefje of kaartje bij het modem).

Gelukt? Mooi! 

Nog geen verbinding?

Heeft u geen verbinding controleer dan of het waaiertje rechts bovenin uw scherm helemaal vol is. Is het waaiertje ‘leeg’ of doorzichtig? Dan heeft u geen wifi. Kijk of de kabels goed vast zitten, u moet een klik geluid gehoord hebben bij inbrengen van de kabels.

Controleer de lichtjes

Als het niet lukt om uw wifi goed in te stellen controleer dan of de lichtjes op de modem groen, wit en/of oranje zijn. Dat is niet bij iedere modem hetzelfde. Rood of geen enkel lichtje is in ieder geval geen goed teken. Neem in dat geval contact op met uw provider. Als de lichtjes stabiel zijn en het waaiertje is helemaal zwart of wit? Dan bent u online en kunt u genieten van draadloos en snel internet.

Is zo veel snelheid via glasvezel wel nodig?

Nu kunt u zich afvragen wat u aan die snelheid heeft? Op dit moment misschien nog niet zoveel, als u met kleine kinderen woont, alleenstaand of samenwonend dan heeft u voldoende aan internet met een snelheid van 200 Mbit/s . Maar naarmate de tijd vordert worden we steeds digitaler en afhankelijker van wifi. U kunt uw abonnement uiteraard altijd op een ander tijdstip wijzigen.

Waarom glasvezel?

Glasvezel is dus de toekomst. Het is duurzaam en kan, als grootste voordeel meerdere apparaten tegelijkertijd bedienen, zonder vertraging. Dat is handig in een tijd waarin een gemiddeld gezin rond de acht apparaten heeft die allemaal van wifi afhankelijk zijn. Glasvezel ontvangt en verzendt data door middel van lichtsignalen. En licht is snel, veel sneller dan bijvoorbeeld elektriciteit dat data door de koperen bedrading doorgeeft zoals met een dsl verbinding. Daarnaast heeft koper als eigenschap onderweg snelheid te verliezen. Dus hoe verder u van de wijkcentrale af woont hoe trager uw dsl verbinding kan worden, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid apparaten en de intensiteit van het gebruik.

Vragen over ons glasvezelnetwerk?

Ons team staat voor u klaar om uw vragen te beantwoorden. Neem dus contact op en u wordt vriendelijk te woord gestaan. Bel gerust met: 088 003 2222. Bij Solcon staan we bekend om onze persoonlijke benadering. Wij gaan voor het beste resultaat in een veilige online omgeving. Veilig en betrouwbaar internet en thuiswerken zonder beperkingen. Meer weten? Ontdek Solcon Veilig Online. Wordt u liever persoonlijk te woord gestaan over onze diensten en services? Wees welkom bij één van onze servicepunten. Kijk dus snel op uw postcode of er een servicepunt bij u in de buurt zit!