Netneutraliteit | Vast
Vaste internet verbindingen
Om u als klant de beste internet-, televisie- of belervaring te bieden investeert Solcon doorlopend in het netwerk. Hoeveel Solcon in het netwerk moet bijbouwen hangt af van het verwachte internet- of televisiegebruik. Dit wordt bepaald aan de hand van het verwachte aantal klanten en de ontwikkeling in het piekverkeer. Op basis van dit verwachte gebruik plant Solcon wanneer er gestart moet worden met het uitbouwen van het netwerk zodat dit op tijd klaar is om de groei te kunnen opvangen. Op deze manier kan Solcon de kwaliteit van de diensten hooghouden.
Sinds 1 januari 2013 is in de Telecommunicatiewet het onderwerp Netneutraliteit opgenomen. Dit betekent onder andere dat er binnen de internettoegangsdienst niets geblokkeerd mag worden en dat verschillende verkeersstromen gelijk behandeld moeten worden. Hierop zijn twee uitzonderingen benoemd.
Bij netwerkcongestie mag de snelheid worden beperkt, mits daarbij gelijke soorten verkeer gelijk worden behandeld.
Ten uitvoering van een wettelijk voorschrift of gerechtelijk bevel mag de toegang worden belemmerd.
Maatregelen om filevorming te beperken in het netwerk
Bij een onverwacht hoge gebruikerspiek en/of verstoring in het netwerk kan het voorkomen dat er (lokaal) congestie (filevorming in het internetverkeer) ontstaat. Wanneer dit zich voordoet, zal Solcon de diensten bellen en televisie voorrang gegeven boven het internetverkeer. Congestie heeft daarom in de meeste gevallen geen invloed op de kwaliteit van bellen en televisie.
De invloed van televisie op de internetsnelheid
In ons netwerk deelt u uw aansluiting tussen uw huis en de wijkcentrale niet met andere klanten. We zetten de maximaal beschikbare bandbreedte op uw aansluiting in om het verkeer van alle diensten te transporteren. De maximale internetsnelheid wordt beperkt door uw contract of de maximaal beschikbare bandbreedte op uw aansluiting.
Wanneer het televisietoestel niet aan staat, maar de tv-ontvanger wel, wordt het tv-signaal verstuurd naar de tv-ontvanger en kan dit ten koste gaan van de internetsnelheid. Dit hangt af van de beschikbare bandbreedte op de verbinding, de maximale snelheid van uw internetpakket en hoeveel tv-signalen verstuurd worden.
Tegengaan van ongevraagde berichten (spambestrijding)
Iedereen krijgt te maken met ongewenst e-mailverkeer, dit noemen we spam. U, maar ook Solcon, heeft er groot belang bij dat ‘spam’ zoveel mogelijk van het netwerk wordt geweerd. Niet alleen voorkomen we daarmee dat uw e-mailboxen snel vol raken, maar ook dat Solcon niet op de zwarte lijst komt (“blacklisting”), waardoor u als klant van Solcon geen e-mail meer kunt versturen. Solcon treft daarom de nodige maatregelen om zoveel mogelijk spam tegen te gaan.

Beveiliging van het internet en de apparatuur en diensten van de klant
Het internet kent vele bedreigingen zoals virussen, spyware, spam en andere gevaren. Solcon beschermt het netwerk, en daarmee klanten, door een aantal extra beveiligingsmaatregelen uit te voeren. Deze maatregelen zijn:
Als er misbruik wordt geconstateerd vanaf uw aansluiting, veroorzaakt door bijvoorbeeld virussen, kan Solcon uw internettoegang blokkeren. Solcon plaatst dan uw internetaansluiting in “de beveiligde omgeving”. In deze beveiligde omgeving kunt u dan nog maar een beperkt aantal internetpagina’s bezoeken. Dit zijn bijvoorbeeld pagina’s die u kunnen helpen een virusbesmetting te verwijderen.
Als er een DDoS-aanval vanaf internet op het Solcon netwerk plaatsvindt, kan en zal Solcon de nodige maatregelen treffen om haar netwerk te beschermen. Dit, om het risico op grootschalige dienstonderbreking voor alle klanten te voorkomen of zoveel als mogelijk te beperken.
Onder spam berichten kunnen ook kwaadaardige e-mailberichten voorkomen, dit zijn bijvoorbeeld e-mailberichten waarbij geprobeerd wordt persoonlijke en/of inloggegevens te verzamelen (phishing mail) of e-mailberichten die een virus bevatten. Solcon treft daarom de nodige maatregelen om de ontvangst van kwaadaardige emailberichten aan uw adres tegen te gaan.
Als er spam vanaf uw aansluiting wordt verstuurd, vaak buiten uw medeweten om, kan Solcon u tijdelijk blokkeren en kunt u geen mail meer versturen. Er zal in deze door Solcon contact met u worden opgenomen om het spamprobleem samen met u op te lossen.
Solcon biedt ISA®, het multimediafilter aan, in de vorm van een extra abonnement. Het product helpt klanten met een “veilige & beheersbare” internet omgeving, bijvoorbeeld in de situatie van gezinnen met opgroeiende kinderen, of voor gebruikers die bewust kiezen om niet te worden lastig gevallen met inhoud waar ze niet om hebben gevraagd. Ook draagt deze (optionele) dienst bij aan het verbeteren van de veiligheid van het netwerk en de services/het randapparatuur. U heeft zelf ten alle tijde de mogelijkheid om het filter uit te schakelen, of anders in te stellen.
Solcon zorgt dat de uitvoering van uw diensten plaatsvindt binnen de wettelijk gestelde kaders en treft waar nodig maatregelen.
Solcon zal de toegang tot sites niet blokkeren tenzij een gerechtelijk bevel Solcon daartoe dwingt.