Portscan

Melding ontvangen van een Portscan

U bent afgeschermd van het internet en het netwerk, omdat er op uw computer een zogenaamde Portscan is uitgevoerd. Hierdoor loopt u verhoogd risico om het slachtoffer te worden van een virusbesmetting. De afscherming zorgt ervoor dat het gedrag van uw computer geen verstoring veroorzaakt voor andere gebruikers van het netwerk. Tevens kan een virus dat zich mogelijk op uw computer bevindt, zich niet verder verspreiden over het netwerk. U kunt een groot deel van het internet en het netwerk op dit moment niet gebruiken. U kunt nog wel gebruikmaken van onder andere Windows Update en websites waar u virusscanners kunt downloaden.

Wat zijn Portscans

Bij uw huis is het duidelijk. Inbrekers zullen eerst nagaan waar ze makkelijk binnen kunnen komen. Staat er een deur of raam open, dan wordt het voor criminelen vrij eenvoudig om in te breken en waardevolle spullen mee te nemen. Met uw computer is iets vergelijkbaars aan de hand. Cybercriminelen voeren portscans uit om te kijken of ze een computer binnen kunnen dringen.

Hoe kunt u dit probleem op lossen?

Tegen het scannen op zich is weinig te doen. Zelfs de strafbaarheid ervan is een lastige kwestie, aangezien een portscanner ook een bonafide stuk gereedschap is dat systeembeheerders of andere IT’ers gebruiken om bijvoorbeeld de beveiliging van een systeem te checken. Daarom is het zaak te zorgen dat binnendringen zo lastig mogelijk wordt. Poorten die open (moeten) staan, moeten beveiligd zijn met een firewall die ongewenst verkeer detecteert en blokkeert.

Configuratie Solcon FRITZ!Box modem

Op het modem, de FRTIZ!Box, staan de poorten die niet nodig zijn standaard dicht. Het modem beschikt ook over een firewall. Heeft u een poort nodig, bijvoorbeeld om een spelcomputer met internet te verbinden, zet dan daarvoor alleen die ene extra poort open, maar niet alle poorten. Kijk ook kritisch naar leuke gadgets die u in uw netwerk opneemt. Onderzoek wat u koopt, lees de handleiding, google het. Koop een apparaat dat te beveiligen is en pas de standaardinstellingen aan met een (sterk!) wachtwoord.

Welke acties kunt u ondernemen?

Controleer of u een Fritzbox modem gebruikt. Solcon levert een Fritzbox modem. Heeft u een ander modem van Solcon geleverd gekregen, neem dan telefonisch contact op met onze technische helpdesk op telefoonnummer
088 003 22 22

Maakt u gebruik van een eigen modem, raadpleeg dan de handleiding van de betreffende apparatuur voordat u verder gaat.

Stappen bij een modem van Solcon

  1. Controleer of u poorten heeft opengezet in uw modem met deze handleiding.
  2. Verwijder alle onnodige portforwarding of poortvrijgaven uit het overzicht. Lees hier waarom dit belangrijk is.
  3. Controleer of er apparaten in uw netwerk besmet zijn met virussen en malware met deze stappen.

Zoeken: