Beveiligde omgeving: Rogue DHCP-Servers
Wat moet ik doen als ik last heb van Rogue DHCP Servers?
U bent afgeschermd van het internet en het netwerk omdat netwerkinstellingen van uw apparatuur niet juist geconfigureerd zijn: uw apparatuur deelt IP-adressen uit, maar mag dat niet doen. Door deze onjuiste instellingen zorgt uw apparatuur voor overlast voor andere gebruikers op het netwerk. De afscherming zorgt ervoor dat andere gebruikers van het netwerk geen overlast meer ervaren.
U kunt een groot deel van het internet en het netwerk op dit moment niet gebruiken. U kunt nog wel gebruikmaken van onder andere Windows Update en websites waar u virusscanners kunt downloaden.
Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?
U kunt de volgende stappen doorlopen om het probleem op te lossen.
- Controleer uw netwerkinstellingen op de verschillende apparaten. Als u zaken als ‘bridging’ of Internet Connection Sharing ingeschakeld heeft, is het mogelijk dat zij dit probleem veroorzaken. Schakel deze instellingen op uw apparaat uit.
- Controleer of uw (draadloze) router juist aangesloten is. Let er vooral op of de van de LAN- en WAN-kabels op een juiste manier aangesloten zijn en of de DHCP server op dit apparaat goed is ingesteld met de juiste standaard Gateway, DNS servers etc. Raadpleeg eventueel de documentatie van de fabrikant.
- Controleer alle andere apparatuur in uw netwerk die mogelijk dienst zou kunnen doen als DHCP-server. Er mag namelijk maar één apparaat in uw netwerk DHCP-verzoeken afhandelen om geen conflicten te veroorzaken.
Kijk voor meer informatie over dit probleem op Wikipedia