Beveiligde omgeving: End User Risk
Wat moet ik doen als ik last heb van End User Risk?
U bent afgeschermd van het internet en netwerk, omdat is geconstateerd dat er op uw computer een virus aanwezig is dat ernstige problemen voor u kan veroorzaken. U loopt een risico op diefstal van uw financiële of internetbankieren-gegevens. Voor uw eigen bescherming bent u daarom afgeschermd van het internet en netwerk.
U kunt een groot deel van het internet en het netwerk op dit moment niet gebruiken. U kunt nog wel gebruikmaken van onder andere Windows Update en websites waar u virusscanners kunt downloaden.
Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?
De volgende onderstaande stappen kunt u hierbij doorlopen om het probleem te verhelpen:
- Start uw virusscanner of download een virusscanner. Beschikt uw computer of laptop niet over een virusscanner? Probeer dan ons Solcon veilig online pakket op de eerste 2 apparaten bij uw internetverbinding is het gebruik hiervan gratis.
- Laat uw virusscanner een volledige scan op de computer of het netwerk uitvoeren.
- Verwijder alle besmette bestanden die de virusscanner gevonden heeft. Bewaar hiervan de resultaten. U kunt deze mogelijk nog nodig hebben.
- Download en installeer een programma om te scannen op malware. Klik hier voor meer informatie
- Scan uw apparaten met een malwarescanner op malware.
- Verwijder de malware wanneer er malware gevonden is.
- Stel uw besturingssysteem zo in dat updates automatisch geïnstalleerd worden. Instructies voor het automatisch laten installeren van updates door uw besturingssysteem kunt u via de onderstaande links:
- Controleer het gebruik van Malafide apps op uw Android smartphone of tablet. Vaak zien wij dat dergelijke problemen ook veroorzaakt kunnen worden door Apps die een proxyserver of VPN-connectie gebruiken.
Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is een Torrent App zoals Utorrent of Bittorrent of apps die gebruikt worden om blokkades op een netwerk te omzeilen. Ook kunnen apps zoals Free Proxy VPN die het netwerk kan omzeilen dit veroorzaakt. Meestal is in deze situatie de server waar aan de andere kant connectie mee gemaakt wordt besmet met virussen en malware, die zo ook op uw internetverbinding binnen komen.
Niets gevonden wat het probleem veroorzaakt?
Neem dan eerst contact op met onze helpdesk op service@solcon.nl onder vermelding van uw relatienummer met postcode en huisnummer van de locatie met het verzoek om een rapport toe te sturen van de beveiligde omgevingsmeldingen. Dit helpt u mogelijk om het beveiligingsincident beter te traceren.
Geeft dit geen aanknopingspunten en heeft de virusscanner en het anti malwareprogramma geen besmette bestanden hebben gevonden, dan dient u het apparaat opnieuw te (laten) installeren om het probleem op te lossen. Door het opnieuw installeren van Windows worden virussen die niet verwijderbaar zijn door de virusscanner alsnog verwijderd. Tevens kan een herinstallatie van Windows ervoor zorgen dat eventuele andere problemen, zoals traagheid van uw computer, verholpen worden. Maak voordat u begint met de herinstallatie een back-up (reservekopie) van uw bestanden, waaronder bijvoorbeeld foto’s en documenten.
Let op: Als u gebruik maakt van een ander besturingssysteem, zoals Mac OS X, dient u vergelijkbare stappen als hierboven te doorlopen. Raadpleeg de documentatie van uw apparaat voor precieze instructies over herinstallatie.
Hoe voorkom ik dit probleem in de toekomst?
- Open geen bestanden van onduidelijke afzenders die u bijvoorbeeld via e-mail, Facebook, via uw internetbrowser of chat ontvangt.
- Stel uw besturingssysteem zo in dat updates automatisch geïnstalleerd worden. Instructies voor het automatisch laten installeren van updates door uw besturingssysteem kunt u via de onderstaande links:
- Stel uw virusscanner, malwarescanner en anti-adwareprogramma zo in dat updates automatisch geïnstalleerd worden, zodat u altijd een up-to-date versie draait. En laat de betreffende software regelmatig een scan uitvoeren op uw apparaat.