Nieuwe Solcon Mail
Nieuwe Solcon Mail
Met de nieuwe mailomgeving kunt u blijven e-mailen zoals u gewend bent. Alleen dan nog sneller, eenvoudiger én veiliger! Benieuwd wat er precies veranderd is? We zetten de veelgestelde vragen hieronder voor u op een rijtje.
Veelgestelde vragen
-
Waarom is er een nieuwe mailomgeving?
Om e-mailen voor u voortaan nog gemakkelijker, veiliger en sneller te maken. De nieuwe Solcon Mail is namelijk sneller, beter en veiliger dan de oude mailomgeving. Ook is de nieuwe mail te gebruiken op mobiel en tablet. Wel zo gemakkelijk!
-
Via welke link kan ik de nieuwe mail gebruiken?
Ga hiervoor naar https://webmail.solconmail.nl.
-
Zijn al mijn oude e-mails nog beschikbaar?
Zeker. De nieuwe Solcon mail is niets anders dan een nieuwe manier om dezelfde e-mails te bekijken. Ook wanneer u uw e-mail bijvoorbeeld bekijkt via Outlook (of een ander mailprogramma) verandert er niets. In de nieuwe Solcon Mail zijn al uw huidige mappen ook nog beschikbaar.
-
Wat is mijn gebruikersnaam?
Uw inloggegevens zijn niet veranderd. U kunt dus gewoon met dezelfde inloggegevens als eerder inloggen. Uw gebruikersnaam (inlognaam) is een unieke naam voor uw mailbox. Deze bestaat altijd uit kleine letters. Er kunnen meerdere e-mailadressen onder uw mailbox hangen.
-
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Uw wachtwoord is niet bij ons bekend en kunt u dan dus ook niet bij ons opvragen. U kunt uw wachtwoord herstellen door in te loggen op Serviceweb.
-
Waar vind ik de handleiding voor de nieuwe Solcon mail?
Deze vindt u door rechtsboven op het vraagteken icoon te klikken.
-
Kan ik de oude Webmail ook gewoon nog blijven gebruiken?
We raden het af om nog gebruik te maken van de oude mailomgeving. Bij het aanmaken van uw nieuwe mailomgeving heeft Solcon eenmalig al uw contacten overgezet. Wanneer u later nog wijzigingen doorvoert in de oude mailomgeving, zullen deze niet zichtbaar zijn in de nieuwe Solcon Mail.
Daarnaast zal de oude Webmail binnenkort verdwijnen en is alleen nog de nieuwe Solcon Mail voor u beschikbaar.
-
Waar is Qdisk?
De nieuwe Solcon Mail heeft geen opties voor bestandsopslag. Wij adviseren u hiervoor gebruik te maken van Microsoft OneDrive of Dropbox. Binnenkort verdwijnt de oude Webmail en dus ook Qdisk. Vergeet daarom niet om zelf uw bestanden naar een andere clouddienst te verplaatsen. Zo voorkomt u dat u straks uw bestanden kwijt bent.
-
Ik zie bij het inloggen de volgende foutmelding: "Account niet gevonden CTX-0010". En nu?
We zetten klanten in groepen over naar de nieuwe Solcon Mail. Het kan hierdoor voorkomen dat wij sommige mailboxen van u al wel over hebben gezet en andere nog niet. Kijk daarom altijd goed in het bericht wat u van ons heeft ontvangen om welke mailbox het voor u gaat. U ontvangt voor elke mailbox die is overgezet steeds apart een bericht. Binnen enkele weken zullen wij alle mailboxen overzetten.
-
Ik zie bij het inloggen de melding: "lgi-0006". Wat moet ik doen?
Wanneer u deze melding ziet, komen de wachtwoorden van uw oude en nieuwe webmail waarschijnlijk niet met elkaar overeen. Via Serviceweb kunt u uw wachtwoord voor uw mailbox aanpassen. Na het aanpassen zal het wachtwoord op alle plekken gelijk zijn en zo weet u altijd zeker dat u het juiste wachtwoord invoert.
Let op dat u via Serviceweb het wachtwoord van de betreffende mailbox aanpast en niet het wachtwoord van Serviceweb. In de meeste gevallen vindt u uw mailboxen door na het inloggen in Serviceweb bovenaan de Solcon Secure Webmail dienst te selecteren (1) en daarna aan de linkerkant op e-mailadressen te klikken (2). Zie onderstaande afbeelding.
Uw wachtwoord is niet bij ons bekend en kunt u dan dus ook niet bij ons opvragen.
-
Waarom ontvang ik geen uitnodigingen/meldingen vanuit Google Meet?
Uitnodigingen en meldingen vanuit Google Meet komen vaak binnen in de spam. Controleer daarom uw spammap.
Ziet u deze mails niet als spam? Klik bij een valse spammelding op het duimpje (zie afbeelding hieronder). De e-mail wordt dan automatisch naar uw Postvak IN verplaatst. Daarnaast passen wij onze spamregels hierop aan.
- Hoe kan ik een e-mail opslaan als PDF-bestand?
-
Mijn mailbox zit vol, maar ik kan geen e-mails verwijderen. En nu?
Het verwijderen van een e-mail is in eerste instantie een verplaatsing naar de prullenbak. E-mails worden daardoor niet definitief verwijderd. Om e-mails permanent te wissen gaat u naar “instellingen” (tandwiel rechtsboven) en kiest u voor de optie “verwijderde e-mailberichten permanent wissen”. E-mails worden dan direct verwijderd en niet eerst naar de prullenbak verplaatst. Bekijk de afbeelding hieronder voor een toelichting.
Agenda en adresboek
-
Waar vind ik mijn agenda?
Linksboven naast het Solcon logo vindt u drie iconen. Onder het derde icoon (agenda) bekijkt u uw agenda.
- Kan ik mijn contacten overzetten van een andere mailomgeving naar de Solcon Mail?
-
Wat is er gebeurd met mijn oude agenda-items?
Uw oude agenda-items zijn niet overgezet naar de nieuwe Solcon Mail. Wilt u toch graag dat uw oude agenda-items terug te vinden zijn in de nieuwe mail? Ga dan naar https://ssw.solcon.nl/agenda/. U kunt hier uw oude/huidige gegevens invullen waarna uw agenda geëxporteerd wordt naar Solcon Mail te importeren. Open uw agenda en klik aan de linkerkant op Nieuwe agenda toevoegen -> bestand uploaden.
-
Zijn al mijn contacten bewaard?
Bij de overgang naar de nieuwe Solcon Mail zal Solcon eenmalig al uw contacten overzetten. U hoeft hier zelf dus niks voor te doen.
- Waar vind ik mijn contacten?
-
Hoe kan ik mijn agenda synchroniseren met externe clients met behulp van CalDav?
Ga hiervoor naar: https://calendar.solconmail.nl/. Geef deze op in uw CalDav client waarna er wordt gevraagd om uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Weergave en instellingen
- Kan ik de vensters ook onder elkaar krijgen?
-
Zijn mijn filterregels (berichtregels) ook overgenomen?
Wanneer u in de oude Webmail gebruik maakte van filterregels zijn deze eenmalig overgenomen naar de nieuwe Solcon Mail.
-
Kan ik zelf ook nieuwe filterregels (berichtregels) aanmaken?
U kunt deze aanmaken door rechtsboven op het tandwiel icoon te drukken en dan de optie ‘Filter Regels’ te kiezen.
Let op! Nadat u gebruik maakt van de nieuwe mailomgeving dient u geen regels meer in de oude omgeving aan te maken of te wijzigen. Dit zorgt er namelijk voor dat de wijzigingen in de nieuwe mailomgeving ongedaan worden gemaakt of andere ongewenste effecten hebben (bv. dat de regels helemaal niet meer werken).
-
Waar kan ik mijn e-mailhandtekening toevoegen?
U voegt deze toe door rechtsboven op het tandwiel icoon te drukken en dan de optie Ondertekeningen te kiezen.
- Kan ik mijn mails ook sorteren?
-
Ik krijg veel spam, wat kan ik daaraan doen?
Allereerst kunt u in Serviceweb uw spamniveaus aanpassen per mailbox. Daarnaast kunt u met de nieuwe Solcon Mail eenvoudig aangeven of een e-mail ongewenst is via de volgende knop:
De betreffende e-mail wordt verplaatst naar de Spam map. Ook ontvangt het Solcon spambeheer platform een bericht dat dit type e-mail een hoge kans heeft op spam. Op deze manier kunnen wij het spamfilter verbeteren en ontvangt u minder spam.
- Hoe kan ik een leesbevestiging instellen?
- Waar vind ik mijn mappen?
Nog geen antwoord op uw vraag?
We helpen graag! Laat uw vraag achter op het hulpformulier en u ontvangt zo snel mogelijk per e-mail het antwoord op uw vraag.