Wat kunt u doen als u een telefoonstoring ervaart? Lees de 4 beste tips!
Klinkt de persoon aan de andere kant van de lijn ver weg of alsof hij onder water zit? Lukt het niet om te telefoneren omdat uw telefoon het af laat weten, hapert de stem of hoort u vreemde piepjes. Dit zijn symptomen die op een storing kunnen wijzen. Maar het kan ook ‘gewoon’ aan uw of het toestel van de ander liggen. Lees hier in 4 tips wat u kunt doen als het telefoneren niet naar behoren verloopt.
Tip 1: controleer of er een storing gaande is
Het is goed om eerst het één en ander uit te sluiten. In dit geval een storing waar u geen invloed op heeft. Kijk hier of er een storing bij u in de buurt gaande is. Indien dit inderdaad het geval is wilt u natuurlijk weten hoe lang de storing gaat duren. Helaas is daar geen eenduidig antwoord op te geven omdat iedere situatie anders is. Wat we u wel kunnen vertellen is dat er aan de technische kant altijd alles aan gedaan wordt om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen.
Tip 2: telefoonstoring met mobiele telefoon staat los van uw wifi-verbinding
Hapert u wifi een beetje of heeft u een slechte verbinding? Dan kunt u uw hart ophalen want wifi staat los van telefoneren. Uw smartphone maakt als het wifi-netwerk niet werkt verbinding met 4G. Hierdoor kunt u overal en altijd online zijn en hoeft u dus niet eerst ergens in te loggen om te kunnen internetten. Telefoneren is een ander verhaal. Hier heeft u geen wifi voor nodig. U heeft wel ‘bereik’ nodig en dat geschiedt door middel van radiogolven. Dat is een andere manier van verbinden dan over het wifi-netwerk. Hoe een telefoonverbinding tot stand komt lees u hier.
Tip 3: wat doet u als de telefoon opeens uitvalt?
Nu weet u dat als uw smartphone er ineens de brui aangeeft dat dit niets te maken heeft met een externe storing maar met het toestel zelf. We geven wat tips om het uitvallen van het toestel te voorkomen of op te lossen.
● apps die veel energie verbruiken verwijderen
● de batterij (laten) vervangen
● door de regen gefietst? waterschade is een boosdoener
● installeer alle updates
● zet uw telefoon vaker uit
● zet uw telefoon uit en (even later) weer aan
● zet uw telefoon terug op fabrieksinstellingen*
*Bij het terugzetten naar fabrieksinstellingen bent u alles dat in uw toestel opgeslagen zit kwijt. Dus maak eerst een back-up op uw computer of in de cloud. Voor een Android Toestel kunt u deze stappen volgen. Heeft u een IPhone? Volg dan deze stappen.
Klinkt de ander ver weg?
Als de persoon met wie u belt slecht te horen is, dan kunt u het volgende proberen:
● zet het volume harder tijdens het telefoneren
● start uw toestel opnieuw op
App in de weg
Maar soms zit er een app ‘in de weg’. Om dat te controleren zet u uw toestel in ‘veilige modus’, hoe u dat doet verschilt per toestel. Daarom kunt u dit het beste opzoeken door in Google te zoeken op: veilige modus en uw toestel type. Heeft u uw toestel veilig gesteld, dan staan de apps uit. Merkt u dat uw gesprekspartner nu veel beter te verstaan is? Kijk dan welke apps u niet meer nodig heeft en verwijder deze. Dit zal zeker een verschil maken.
Tip 4: als uw vaste verbinding hapert
Heeft u een vaste telefoon die met een kabel naar uw telefoonaansluiting in de muur loopt? Ja? Mooi, want dan zal een slechte verbinding eerder aan de persoon liggen die met een smartphone aan de andere kant van de lijn hangt. U zult met vaste telefoon altijd de minste problemen ondervinden. Daarom biedt Solcon vaste telefonie aan die ook écht vast zit en dus stabiel is. Dat komt omdat deze telefoonverbinding los staat van de wifi én de radiogolven. Deze telefoon is namelijk verbonden met telefoonkabel. Het gesprek wordt dus door middel van ‘ouderwetse’ elektriciteit gevoerd. Mochten er toch problemen zijn met uw huistelefoon, controleer dan eerst of de stekker nog goed zit. Indien dit prima in orde is kijk dan of er een storing is bij u thuis. Denk aan een doorgeslagen stop in de stoppenkast. Anders kan het ook liggen aan geplande onderhoud en werkzaamheden bij u in de buurt. Doe de postcodecheck om dit te controleren.
Vragen over ons storingen en telefonie
Ons technisch team staat voor u klaar om algemene storingen zo snel mogelijk op te lossen! Neem dan contact op en u wordt persoonlijk te woord gestaan. Bel gerust met: 088 003 2222. Bij Solcon staan we bekend om onze persoonlijke benadering. Wij gaan voor het beste resultaat in een veilige online omgeving. Veilig en betrouwbaar internet en thuiswerken zonder beperkingen. Meer weten? Ontdek Solcon Veilig Online. Wordt u liever persoonlijk te woord gestaan over onze diensten en services? Wees welkom bij één van onze servicepunten. Kijk dus snel op uw postcode of er een servicepunt bij u in de buurt zit!