Local SEO: wat is het en wat kan je zelf doen?

Local SEO: wat is het en wat kan je zelf doen?

Lokale vindbaarheid wordt steeds belangrijker. Toch besteden nog weinig bedrijven echt aandacht aan local SEO. Dat is een gemiste kans. Vooral voor bedrijven met fysieke winkels is local SEO erg belangrijk.
In dit artikel leggen we uit wat local SEO precies is, wat het voor jouw bedrijf kan betekenen én hoe je eenvoudig een start maakt.

Wat is local search en local SEO?

Local search
Met local search bedoelen we alle lokale zoekopdrachten die in een zoekmachine (zoals Google) worden ingevoerd. Voorbeelden van lokale zoekopdrachten zijn:

  • Computer winkel Amsterdam
  • Wasmachine kopen in de buurt
  • Elektronicawinkel

Local SEO
Local SEO draait om het zo inrichten van jouw website en Google Mijn Bedrijf account dat je goed vindbaar bent in de zoekresultaten.

Waarom is local SEO dan zo belangrijk?

  1. Google hecht steeds meer waarde aan local search

    Google vindt het belangrijk om relevante informatie te vertonen aan de hand van de zoekopdracht. Iemand die een geheugenkaartje wilt kopen, wil dat graag in zijn eigen stad of dorp doen. Als elektronicawinkel wilt je dan natuurlijk bovenaan staan in de zoekresultaten.

  2. Voice search opdrachten worden populair

    Gesproken zoekopdrachten worden steeds populairder. Een groot deel van deze zoekopdrachten is gericht op geografie. Bijvoorbeeld: ‘wat zijn de beste computerwinkels in de buurt’ of ‘waar kan ik dichtbij een wasmachine kopen’? Door aandacht te besteden aan local SEO is de kans groter dat jouw bedrijf naar voren komt.

  3. Actiegerichte zoekopdrachten.

    Geografische zoekopdrachten zijn meestal gericht op actie: iemand is op zoek naar iets. Als Google weergeeft dat jouw bedrijf kan voldoen aan de zoekactie betekent dat dus meer potentiele klanten voor je bedrijf.

Local SEO: hoe kun je dit doen?

Nu je weet wat local SEO is, is de volgende vraag welke stappen je moet zetten. We maken hierbij onderscheid in de ‘local 3-pack’ en de ‘organische zoekresultaten’.

Local 3-pack
Met de local 3-pack bedoelen we de 3 topresultaten die je bovenaan bij de zoekresultaten ziet. Dit zijn dé drie bedrijven die Google het meest relevant acht op basis van de zoekopdracht. Vanuit SEO is dit de hoogst mogelijke plek waar je met jouw bedrijf kunt en natuurlijk wilt staan.

Google Mijn Bedrijf
De bedrijfsgegevens die in de local 3-pack zoekresultaten staan, worden overgenomen door Google Mijn Bedrijf. Het is dus van groot belang dat je een Google Mijn Bedrijf account heeft. Vervolgens is het taak om het account zo optimaal mogelijk in te richten. Hoe je dit doet?

  • Vul belangrijke bedrijfsgegevens in (zoals adres, telefoonnummer, openingstijden)
  • Post foto’s
  • Vergaar zoveel mogelijk reviews
  • Maak events aan (bijvoorbeeld een partnerdag van Solcon)
  • Promoot aanbiedingen
  • Post blogs/nieuwsartikelen

Organische zoekresultaten
Onder de local 3-pack verschijnen de organische zoekresultaten. In de meest ideale positie is je bedrijf zichtbaar in de local 3-pack én in de organische zoekresultaten. Hoe je dit doet? Door jouw website te optimaliseren voor SEO. Belangrijke zaken hierbij zijn bijvoorbeeld:

  • Een contactpagina met alle contact-/ en locatiegegevens.

    In geval van meerdere locaties een aparte pagina per locatie.

  • Plaatsen van nieuws- en blogartikelen.

    Regelmatig nieuwe content toevoegen verbetert uw positie in Google.