Hoe komt u erachter of er een wifi-storing is? Volg het stappenplan

Hoe komt u erachter of er een wifi-storing is? Volg het stappenplan

Een storing of niet, als uw apparaten niet naar behoren werken is dat vervelend. Wanneer heeft u dan te maken met een storing die u eigenhandig op kunt lossen en wanneer komt de storing door bijvoorbeeld werkzaamheden van uw netwerkbeheerder of provider? Hoe dan ook, om het probleem op te lossen is het handig om te weten wat er gaande is. Volg het stappenplan en los de storing op.

Stap 1: een storing herkennen

Alle draadloze apparaten in uw huishouden maken gebruik van dezelfde wifi. Dus als er een storing is, zal niet alleen uw laptop maar ook uw digitale radio, telefoon en televisie haperen. Een storing is ook te herkennen aan een trage up- en download. Als u problemen met uw internetverbinding ervaart kan dit aan meerdere zaken liggen. Een wifi-repeater kan soms de oplossing zijn voor het probleem.

Telefoonverbinding instabiel

Als u een internetabonnement heeft met telefonie dan kunt u bij een storing een instabiele verbinding ervaren. Is dat het geval? Dan heeft u te maken met een telefoonstoring. Maar als u klant bij Solcon bent is er iets met uw toestel of bij uw telefoonprovider aan de hand. Solcon heeft namelijk alleen vaste telefonie en daarbij is de kans op een storing zo goed als nihil.

Stap 2: zelf aan de slag

In sommige gevallen vindt de storing plaats door een overbelast netwerk en kunt u een ander wifi-kanaal uitproberen. En soms is de storing ‘gewoon’ tussen de muren van uw woning gaande. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe werkkamer ver weg van het modem. In dat geval is het slim om de verbinding te versterken door een wifi-versterker te installeren. Ook iets simpels als een loszittend kabeltje bij het modem kan de boel verstoren. Maar ook het verplaatsen van het modem naar de gangkast kan voor problemen zorgen. Controleer dit eerst, als dat niet werkt kunt u een ander wifi-kanaal instellen. Heeft u hierna nog steeds problemen? Ga dan verder met stap 3

Stap 3: doe de check!

Als er storingen zijn door onderhoud kunt u bij uw provider op de website kijken onder ‘storingen’. Klant bij Solcon? Doe de eenvoudige storingencheck en kijk of er storingen en gepland onderhoud zijn in uw regio. U kunt ook kijken op storingsoverzicht en op alle storingen. Daar is te zien of buurtgenoten problemen hebben met het internet, televisie en streamingdiensten als Disney+, Netflix of Videoland. Hopelijk is alles nu in kannen en kruiken. Nog niet? Ga naar stap 4.

Stap 4: nog geen antwoorden of oplossing?

U heeft nog geen antwoord of oplossing. Wat vervelend, gelukkig is er hulp. Stuur een appje en je wordt persoonlijk te woord gestaan! Bij Solcon streven we naar het beste resultaat in een veilige online omgeving. Veilig en betrouwbaar internet en thuiswerken zonder beperkingen. Meer weten? Ontdek Solcon Veilig Online.